Wzorem doświadczeń plantatorów borówki branża jagodowa łączy siły, by skuteczniej budować nawyk codziennej konsumpcji w sezonie zbiorów. Celem rozpoczynającej się kampanii polskich superowoców jest promocja współpracy przy kreowaniu popytu. Jako branża mamy dla konsumentów szerszą ofertę, przez większą część roku. Z osobna każdy nasz sezon jest zbyt krótki by mówić w kategoriach budowania nawyków żywieniowych. Razem możemy próbować taki nawyk kreować.
Największym wyzwaniem stojącym dzisiaj przed producentami jest oswojenie rynku. Musimy zacząć budować wspólnotę na rynku. Bez współpracy na rynku nie da się dalej podnosić poziomu produkcji. Wiedza nie wystarczy
- mówi Ireneusz Komorowski, Prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.
Mamy jako branża te same wyzwana i cele
Najpierw musimy budować na szczeblu lokalnym, na bazie tego elementarnego zaufania pomiędzy plantatorami, którzy się znają. Razem rozwijali potencjał wiedzy, doświadczenia i produkcji. Później szukać większych podmiotów, żeby scalać te doświadczenia. Jako branża mamy wspólne cele.
Wszystkim producentom owoców jagodowych życzę najpierw wiedzy, ale przede wszystkim zbudowania zaufania i współpracy na rynku – dodaje Prezes Komorowski.
Tylko we współpracy jest sukces
Znam wiele rynków i uważam, że tylko we współpracy jest sukces. Pojedynczy plantator nie jest w stanie zaopatrzyć żadnego supermarketu. Tylko we współpracy siła - mówi Krzysztof Krupa z firmy Syngenta.
Wymiana doświadczeń początkowo była traktowana jako sprzedawanie swoich doświadczeń, czyli wspomaganie konkurencji. Ale wydaje mi się, że w tej chwili nie ma konkurencji polsko-polskiej, zwłaszcza w borówce, tylko jest współpraca i wymiana doświadczeń, co jest też kluczem do sukcesu, ponieważ wzajemna nauka pozwala podnosić kompetencje, kwalifikacje, umiejętności - mówi Krzysztof Krupa.
Powinniśmy także edukować społeczeństwo, konsumenta na temat jakości spożywanych owoców i warzyw, a w ogóle szeroko pojętej żywności. Bo z jednej strony klient kupuje oczami – ja również kupuję oczami, ale ważne jest to, co jest w środku. Jakie są właściwości odżywcze.
Edukacja konsumentów jest konieczna, tak byśmy dbali o owoce lokalne. Chodzi chociażby o ślad węglowy. Potrzebna jest edukacja. Musimy promować nasze owoce jako część stylu życia. Tak jak od kilku lat promowana jest borówka. Jako owoc XXI wieku – pasujący do naszych aktualnych wyzwań. Powinniśmy preferować owoce produkowane lokalnie, a często sięgamy po te z dalekich krajów – puentuje Krupa.
Korzystając doświadczeń plantatorów borówki branża jagodowa łączy siły. Celem jest budowa nawyku codziennej konsumpcji w sezonie zbiorów. Olbrzym potencjał stanowi komunikacja wspólnych walorów oraz wzajemne wsparcie plantatorów różnych owoców.
Razem mamy na to więcej okazji i więcej argumentów. Z osobna każdy nasz sezon jest zbyt krótki by mówić w kategoriach budowania nawyków żywieniowych. Rozwijając branżę musimy kreować popyt. Musimy promować owoce jako stałą część zdrowego stylu życia
– mówi Dominika Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Kampanię „Czas na polskie superowoce!” realizuje KZGPOiW. Partnerami Związku są Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek oraz Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi. Projekt rusza we współpracy z Krajowym Zrzeszeniem Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA i Stowarzyszeniem Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.
Informacja Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Najnowsze komentarze