Sezon zbioru owoców jagodowych to czas budowania spożycia wewnętrznego i kreowania rynku. Przemyślana promocja jest inwestycją, która pomoże plantatorom podejmować decyzje produkcyjne, w tym związane z zakładaniem nowych plantacji i zmianą profilu produkcji.
Kampania „Czas na polskie superowoce!” jest ukierunkowana na budowanie nawyku codziennej konsumpcji. Chodzi w niej o to by konsument płynnie przechodził z jednego owocu w drugi. Jako konsumenci i jako producenci powinniśmy się koncentrować na tym by nie było w tej „sztafecie” przerw.
Jesteśmy po intensywnej promocji truskawki, jagody kamczackiej, maliny, czarnej porzeczki, w trakcie sezonu borówkowego. Przed nami zbiory aronii i promocja jej przetworów. Dalej mini-kiwi, dla którego będzie to dopiero drugi sezon na polskim rynku.
Owoce jagodowe konsolidują swój potencjał wokół walorów zdrowotnych. W dalszej kolejności powinniśmy spodziewać się promocji owoców i warzyw jako grupy produktów. Łącznie bowiem powinny one stanowić połowę naszej diety.
Wyzwania dla producentów owoców jagodowych
Problemem jest spożycie wewnętrzne. Tu dobrym przykładem jest borówka, ponieważ znakomita część produkcji polskiej borówki jest eksportowana do wielu krajów świata, a spożycie wewnętrzne jest niskie w porównaniu z Anglią czy Stanami Zjednoczonymi - mówi Krzysztof Krupa z firmy Syngenta.
Uważam, że producenci borówki są wzorcowym przykładem, jak powinno się promować własne owoce. Żaden inny owoc, nie jest tak dobrze promowany, w mojej ocenie, jak właśnie borówka – dodaje Krupa.
Krótkoterminowo życzę wysokich plonów, dostępności siły roboczej, która umożliwi zbieranie owoców. Natomiast długoterminowo, życzę rozwagi i trafności podejmowania decyzji, ponieważ łatwo jest zasadzić kolejne hektary borówki, natomiast może się okazać, że trudno jest zebrać. Z drugiej strony producenci, którzy nie mają doświadczenia w produkcji owoców jagodowych, powinni z rozwagą i rozsądkiem podchodzić do zakładania plantacji, do zmiany gwałtownego swojego profilu produkcji, bo może to się skończyć niekoniecznie dobrze – przestrzega Krupa.
Dla producentów owoców jagodowych czy w ogóle owoców, największym wyzwaniem to jest znalezienie się na rynku w przyszłości – mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Celem dla nas wszystkich jest konsument. Mamy modę na zdrowie i zdrowe odżywianie. Dlatego promujemy tą super ofertę, jaką jest możliwość kupowania polskich superowoców od maja do października. Pokazujemy kampanię „Czas na polskie superowoce!” jako dobry przykład tak potrzebnej w sektorze współpracy. Potrzeba nam kooperacji w wielu obszarach, na wszystkich etapach łańcucha dostaw. Mamy mnóstwo pomysłów na to by przekonać, że polskie w tej branży, oznacza z najwyższej półki.
Wyzwania jagodowego rynku
Nie chcemy mówić, że któryś z owoców jest lepszy i udowadniać wyższość na przykład borówki nad maliną, czy maliny nad truskawką, ponieważ konsument powinien jeść jak najwięcej owoców i warzyw jako grupy produktów, czyli musimy promować w naszym przypadku owoce jagodowe, a szerzej mówiąc – w dalszej kolejności musimy promować w ogóle owoce i warzywa, jako grupę produktów – dodaje Boguta.
Życzymy państwu tego, żeby ciężka praca, którą na co dzień wykonujecie, była doceniana przez całe społeczeństwo, a efekty tej pracy, w postaci owoców, cieszyły się jak największym uznaniem u konsumentów, tak w Polsce, jak i na świecie – puentuje Boguta.
Kampanię „Czas na polskie superowoce!” realizuje KZGPOiW. Partnerami Związku są Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek oraz Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi. Projekt jest realizowany we współpracy z Krajowym Zrzeszeniem Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA i Stowarzyszeniem Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.
- źródło: latozborowkami.pl / Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Najnowsze komentarze