Pod koniec września br. Świętokrzyska Izba Rolnicza wystąpiła do Krajowej Rady Izb Rolniczych o nadanie biegu sprawie zbadania podejrzenia o zmowę cenową na rynku skupu jabłek przemysłowych.
Przypomnijmy: Podejrzenie zmowy cenowej na rynku jabłek przemysłowych ! >>>
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 3 listopada 2020 r. przekazało sprawę według właściwości do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o rozważenie stosownych działań w celu zbadania ewentualnego wystąpienia zmowy cenowej w odniesieniu do rynku jabłek. Postawą do wystąpienia są przepisy ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 369 z poźn. zm.) oraz ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1213).
UOKiK uznaje, że nie ma podstaw do podejrzenia zmowy cenowej
Jak informuje UOKiK:
(…) uprzejmie informujemy, że po przeanalizowaniu przekazanych informacji, na obecnym etapie brak jest uzasadnionych podstaw do podjęcia przez Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej także jako: „Prezes Urzędu” lub „Prezes UOKiK) działań w ramach ustawowych kompetencji (…).
Prezes Urzędu z uwagą przygląda się rynkowi owoców oraz monitoruje zachodzące na nim zmiany, a w przypadku dostrzeżenia nieprawidłowości, podejmie odpowiednie działania w ramach swoich ustawowych kompetencji (...).
Ceny jakie przetwórcy mogą zaoferować dostawcom owoców są w dużej mierze zależne od sytuacji na rynkach światowych (która to sytuacja wykazuje się dużą zmiennością), jak również wolumenem zbiorów owoców w danym roku. Przedmiotowe badanie rynku nie dostarczyło dowodów uzasadniających wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawie praktyk ograniczających konkurencję związaną z ustalaniem ceny skupu jabłek.
Prezes UOKiK dostrzega problemy, z którymi stykają się rolnicy w zakresie skupu owoców, jednakże szczegółowa analiza przekazanych sygnałów nie dała dotychczas podstaw uzasadniających podejrzenie istnienia zmowy cenowej.
Należy również wskazać, że Prezes Urzędu nie jest organem do spraw regulowania cen i ma możliwość ingerowania w poziom stosowanych przez przedsiębiorców cen jedynie w sytuacji, gdy ich wysokość jest wynikiem stosowania antykonkurencyjnych praktyk – w tym zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję tzw. zmowy (…).
W przekazanym piśnie nie zidentyfikowano konkretnych przedsiębiorców, nie przekazano jakichkolwiek informacji, nie wskazano na okoliczności uprawdopodabniające możliwość zawarcia zmowy cenowej przez podmioty skupujące jabłka przemysłowe. Należy podkreślić, że sam fakt niskich cen skupu jabłek nie jest wystarczającą okolicznością dla stwierdzenia realnego podejrzenia zmowy cenowej.
Z ogólnodostępnych źródeł wynika, że wraz z postępem w zbiorach, ceny krajowych jabłek zaczęły się obniżać – w drugiej połowie września notowano już ceny niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Prawdopodobnie była to reakcja na większą podaż jabłek niż w zeszłym roku (…).
Sama tendencja spadkowa cen skupu jabłek przemysłowych, bez określenia wskazujących na istnienie uzgodnień pomiędzy przedsiębiorcami, nie może zostać uznana za okoliczność wystarczającą dla stwierdzenia istnienia realnego podejrzenia zmowy cenowej. W kontekście powyższego Prezes UOKiK nie posiada zatem wystarczających podstaw dla podjęcia dalszych działań formalnych przewidzianych w przepisach Ustawy (…).
Poniżej prezentujemy całą treść odpowiedzi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
- źródło: sir-kielce.pl
Najnowsze komentarze