Jak informuje Agrobiznes ułatwienia w zgłaszaniu nieprawidłowości w relacjach producent-dostawca-handel. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uruchomił elektroniczny sposób powiadamiania o nadużyciach. Już nie trzeba będzie wysyłać listów czy maili, a wystarczy wypełnić wniosek. Co ważne - w pełni anonimowy.
Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest specjalne miejsce do sygnalizowania nieprawidłowości. Tu każdy, kto ma wiedzę na temat wykorzystania nieuczciwej przewagi kontraktowej w obrocie żywnością może poinformować o tym urząd. A ten sprawdzi, czy doszło do złamania prawa czy też nie.
Nie tylko sygnalista prześle nam sygnał, ale później my możemy go o coś dopytać. Dzięki temu prawdopodobnie pójdziemy na przeszukanie i zdobędziemy dowody, które wykażą że firmy się zmawiały. Czyli tak naprawdę w sposób jakby najgorszy złamały prawo konkurencji
– tłumaczy Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Od 3 lat w UOKiK działa specjalny numer telefonu dla podobnych zgłoszeń. Podejrzenie o nadużyciach można też przesyłać mailowo – z takiej możliwości jak dotąd skorzystało kilka tysięcy osób. Ale według Prezes UOKiK zgłaszający nie czuli się w pełni anonimowi. Nowe rozwiązania mają to gwarantować.
Mamy pełną anonimowość, ani my nie dojdziemy w żaden sposób kto to był, ani tak naprawdę firma która prowadzi tą platformę
– dodaje Marek Niechciał, prezes UOKiK.
System który wprowadził UOKiK wykorzystywany jest w całej Europie mają go m.in. urzędy antymonopolowe w Szwecji, Austrii i Niemczech. Z podobnych rozwiązań korzysta też Komisja Europejska – dodaje Agrobiznes.
- źródło: tvp.pl
Jakie praktyki można zgłaszać ?
Przede wszystkim zależy nam na informacjach o nielegalnych zmowach – porozumieniach konkurentów, np. producenta z producentem lub sprzedawcy ze sprzedawcą, a także na informacjach o porozumieniach pionowych – zawartych np. między producentem i sprzedawcą. Można też informować Urząd o nadużywaniu pozycji dominującej np. przez monopolistę.
Niedozwolone porozumienia mogą polegać na:
- ustalaniu cen,
- ustalaniu wielkości produkcji,
- podziale rynku:
- terytorialnym – np. poprzez ustalenie, że jeden przedsiębiorca będzie zaopatrywał klientów jedynie w zachodniej, a drugi we wschodniej części Polski,
- podmiotowym – wg. kryterium grup klientów, np. poprzez ustalenie że jeden przedsiębiorca będzie obsługiwał jedynie „dużych”, a drugi „małych” odbiorców usług,
- produktowym – np. poprzez przypisanie do poszczególnych uczestników porozumienia sprzedaży określonych produktów i zobowiązanie do rezygnacji ze sprzedaży produktów przypisanym innym uczestnikom – przykładem może być uzgodnienie, że jeden przedsiębiorca sprzedaje jedynie ziemniaki, a drugi buraki,
- innym podziale rynków zbytu lub zakupu,
- zmowach przetargowych.
Więcej informacji na stronie konkurencja.uokik.gov.pl >>>
- źródło: konkurencja.uokik.gov.pl
Najnowsze komentarze