Niemcy to kraj o bardzo dużym zapotrzebowaniu na jabłka, dlatego też zmuszeni są do importowania tego owocu z innych krajów. Sprawia to, że Niemcy są drugim, po Rosji, największym importerem świeżych jabłek na świecie i największym w Unii Europejskiej, importując do swojego kraju około 8,7% całego światowego importu świeżych jabłek.
Według danych COMTRADE
w 2020 r., czyli roku zdominowanym przez pandemię, na rynek niemiecki zza granicy trafiło ponad 632 tys. t jabłek.
Jednocześnie Niemcy wyeksportowały tylko 64,5 tys. t świeżych jabłek, przy czym w ostatnich 5 latach import średniorocznie wzrósł o 0,5%, gdy w tym samym okresie eksport świeżych jabłek spadł o ponad 6%.
Jabłka do Niemiec importowane są głównie z Unii Europejskiej. Głównym dostawcą są Włochy (42,6% wartości całego importu) oraz Francja i Niderlandy (po 10% warto-ści importu). Czwartym i największym dostawcą z poza Unii jest Chile, a następnie Nowa Zelandia (również po około 10% wartości importu). Co prawda Polska jest na 3. pozycji dostawcy świeżych jabłek do Niemiec w ujęciu ilościowym, ale plasuje się na 7. pozycji analizując wartość dostarczanych jabłek. Z układu tych wartości oraz biorąc pod uwagę terminy dostaw, uważa się, że znaczne ilości jabłek z Polski eksportowanych do Niemiec są to jabłka przemysłowe, a nie deserowe.
W Niemczech największe znaczenie w konsumpcji owoców mają jabłka. Na podstawie przytoczonych wcześniej wyliczeń podaży krajowej i oficjalnych danych statystycznych populacji kraju- obywateli powyżej 1 roku życia (82,3 mln osób), spożycie jabłek deserowych w Niemczech, jest na wysokim poziomie i wynosi prawie 13 kg na osobę na rok. Przyjmując, że jedno jabłko waży 160 g to statystyczny Niemiec zjada prawie 80 jabłek rocznie. Jednocześnie konsumpcja świeżych jabłek w Niemczech przez ostatnie 5 lat zanotowała około 0,5% średnioroczny trend spadkowy. Statystyczny Niemiec spożywa ok. 11 kg/os/rok jabłek z produkcji konwencjonalnej, jest to ponad 71 sztuk na rok. Z racji tego, że część jabłek bez pozostałości środków ochrony roślin trafia też do przetwórstwa, trudno jest oszacować ich udział w sprzedaży. Przyjmując, że około 5% produkcji jabłek jest produkowana bez pozostałości środków ochrony roślin, oznacza to, że statystyczny Niemiec w ciągu roku spożywa ponad 0,60 kg/os/rok, co daje prawie 4 jabłka na osobę. Nie należy opierać się wyłącznie na poziomie produkcji krajowej podczas wyliczeń ilości spożycia jabłek z certyfikatem ekologicznym w Niemczech. Ze względu na to, że Niemcy charakteryzują się małym udziałem produkcji ekologicznej, poziom spożycia krajowych jabłek ekologicznych jest niski. Niemniej jednak należy wziąć pod uwagę, że znaczne ilości tego typu jabłek są importowane z takich krajów jak Włochy, Francja czy Niderlandy. Dlatego też można założyć, że statystyczny Niemiec w ciągu roku spożywa trochę ponad 1 kg jabłek pochodzących z ekologicznej produkcji, co w przeliczeniu daje ponad 2 sztuki na osobę w ciągu roku. Według wyliczeń na podstawie struktury produkcji krajowej, poziom konsumpcji odmian klubowych jabłek wynosi około 0,7 kg na osobę na rok co daje prawie 5 sztuk jabłek. Poziom konsumpcji jabłek odmian klubowych w Niemczech jest zdecydowanie wyższy niż wynikałoby to z struktury produkcji kraju, a jest to spowodowane bardzo dużym importem tych jabłek. Dlatego też szacuje się, że całkowity poziom spożycia odmian klubowych w Niemczech (uwzględniając import) może wynosić około 2-3 kg na osobę rocznie, co daje około 15-20 sztuk jabłek. Jednocześnie należy podkreślić, że udział jabłek klubowych w strukturze spożycia w Niemczech dynamicznie rośnie z roku na rok, pod wpływem silnego oddziaływania akcji marketingowych pozwalających wyróżnić te jabłka pod względem wyglądu (właściwości samego jabłka jak i oznakowanie marki) oraz ugruntowania się u niemieckich konsumentów przekonania, że tego typu jabłka mają powtarzalny smak i jakość.
Według danych Eurostat średnia cena jabłek produkcji konwencjonalnej w 2020 roku w Niemczech wyniosła 0,62 EUR/kg. Jednocześnie porównując do roku poprzedniego, była to cena o 38% wyższa. W ujęciu długo-okresowym w ciągu ostatnich 5 lat cena zakupu jabłek od producenta średniorocznie rosła o około 6%, przy czym nie był to stały wzrost, występowały silne wahania cen uzależnione od poziomu krajowych zbiorów i dostępności jabłka na rynku europejskim. Niestety brak jest oficjalnych danych o kształtowaniu się cen producenta za jabłka z produkcji ekologicznej, odmian klubowych czy dla jabłek wyprodukowanych bez pozostałości środków ochrony roślin. Niemniej jednak, analizując informacje rynkowe w tym dane AMI szacujemy, że jabłka bez pozostałości środków ochrony roślin są kupowane od producentów średnio o 5 - 10% drożej niż konwencjonalne. Natomiast jabłka z uprawy ekologicznej są sprzedawane przez producentów o około 40% drożej od konwencjonalnych. Dzięki ugruntowanej i wypromowanej pozycji na rynku odmiany jabłek klubowych, mogą szczycić się najwyższą ceną przy sprzedaży. W przypadku jabłek znanych odmian klubowych cena może być średnio 2-3 razy wyższa od ceny jabłek konwencjonalnych.
Reasumując, Niemcy to kraj, który swój rynek jabłek opiera w dużej mierze na imporcie. Mimo, że w Niemczech obserwowany jest spadek spożycia świeżych jabłek w ostatnich latach, to jednocześnie kupowanie i spożywanie jabłek o wyjątkowych walorach zaczyna budzić coraz większe zainteresowanie wśród konsumentów. Dotyczy to szczególnie konsumentów z klasy średniej i milenialsów, którzy oczekują jabłek wysokiej jakości „premium”, o wyjątkowym smaku, chrupkości, jędrności czyli cechach gwarantowanych przez odmiany klubowe. Duże nadzieje pokładają w gwarancji, że przy produkcji jabłek przestrzegano zasad pro środowiskowych tj. posiadających certyfikat produkcji ekologicznej czy gwarancję otrzymania produktu nie zawierającego pozostałości środków ochrony roślin i nawozów. Na rynku niemieckim już jest obserwowany wzrost dostępności tego typu asortymentu co stanowi odpowiedź na oczekiwania konsumentów. Dalszy rozwój tego typu asortymentu powinien spowodować wzrost spożycia jabłek na rynku niemieckim. Oferta z jabłek pochodzących z różnych typów produkcji ma swoje zalety, pozwalając odpowiedzieć na szeroki wachlarz potrzeb konsumenta, takich jak lokalność, wysoka jakość, dbałość o zdrowie, brak pozostałości w owocach czy ochrona środowiska, a jednocześnie wybrać typ produkcji najbardziej dogodny dla producentów. W oparciu o prowadzone akcje marketingowe, postępuje edukacja kolejnych grup konsumentów, którzy zaczynają poszukiwać tego typu owoców.
Można dojść do wniosku, że w przypadku gdy producenci niemieccy nie okażą się elastyczni i nie dostosują się do oczekiwań swoich lokalnych konsumentów, preferowane jabłka będą importowane do Niemiec z innych krajów Unii Europejskiej, które dostosują się do oczekiwań konsumenta i potrzeb rynku.
- źródło: polskiesadownictwo.pl
Najnowsze komentarze