Wiemy że sporo osób posiada drony w swoich gospodarstwach,a wraz z nowym rokiem prawie każdy taki Bezzałogowy Statek Powietrzny powinien posiadać ZAREJESTROWANEGO PILOTA !
31 grudnia 2020 roku w życie weszło nowe prawo dotyczące dronów. Ich podział został zmieniony, wprowadzono inne kategorie lotów i klasy urządzeń oraz, a co najważniejsze - obowiązek rejestracji pilotów.
Do tej pory, używając drona w celach niekomercyjnych czy rekreacyjnych, nie wiązało się to z żadnymi formalnościami. O ile nasz sprzęt był wystarczająco lekki, oddawano w nasze ręce naprawdę wszędobylskie urządzenie oczywiśćie z wyłączeniem niektórych stref, gdzie loty były bezwzględnie zakazane (np. okolice lotnisk). Teraz się to mocno zmieniło.
Również w Polsce wprowadzono kategorie lotów zgodnie z rozporządzeniami Komisji Europejskiej, dla dronów ważących mniej niż 600 g. Dlatego zdecydowaną większość użytkowników dronów będzie obejmować kategoria otwarta, w której drony o masie poniżej 25 kg mogą latać przy zachowaniu kilku zasad: na wysokość do 120 m do najbliższego punktu na ziemi, w zasięgu wzroku i w bezpiecznej odległości od ludzi. Kategoria ta została podzielona na trzy podkategorie, z których każda będzie wymagała odbycia szkolenia i zdania egzaminów on-line.
Tutaj zaraz dopisze, że szkolenie i sam egzamin są bezpłatne !
W praktyce, zostanie pilotem drona nie jest takie trudne. Jeśli mamy przynajmniej 14 lat, odpowiednie szkolenie online można odbyć na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego – drony.ulc.gov.pl. Dzięki niemu uzyskamy indywidualny numer rejestracyjny, przypisywany do osoby, a nie do drona.
Aby zarejestrować się w systemie jako pilot lub operator, wymagane jest najpierw utworzenie konta użytkownika – do jego otwarcia, będzie potrzebny e-mail oraz numer telefonu, w celu weryfikacji danych.
Następnie możemy rozpocząć szkolenie online. Podczas szkolenie poznamy główne zasady i akty prawne dotyczące Bezzałogowych Statków Powietrznych
Warto przeczytać uważnie całe szkolenie. Krok po kroku, slajd po slajdzie, gdyż po ukończeniu szkolenia możemy bezpośrednio przejść do egzaminu. Sam egzamin to 40 pytań w formie testu z jedną poprawną odpowiedzią. Na każde z pytań mamy 90 sekund na odpowiedź, a jeśli nie zaznaczymy żądnej odpowiedzi to i tak system przejdzie automatycznie do kolejnego pytania. Pierwsze 20 pytań jest stałych, a kolejne 20 pytań wybranych losowo z puli. Pytanie nie są trudne, ale szczegółowe i dlatego watro dokładnie zapoznać się z materiałem dostępnym podczas szkoleń.
Jeśli udzielimy poprawne odpowiedzi na zadane pytania wówczas uzyskujemy potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu wraz z numerem Pilota !
POWODZENIA :) !
Jeszcze jedno,
Od rejestracji mniejszych dronów można „uciec”. Jak? Zgodnie z rozporządzeniem UE (art. 14, pkt. 5 Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2019/947), żadne formalności nie są potrzebne, jeśli:
- masa startowa drona nie przekracza 250 g
- drona nie wyposażono w czujnik zdolny do zbierania danych osobowych, chyba że dany statek powietrzny spełnia wymogi dyrektywy 2009/48/WE (czyli jest zabawką, którą mogą używać dzieci do 14 roku życia)
Najprościej mówiąc, jeśli nasz dron jest lekki (klasa C0) i nie ma kamerki, możemy wykonywać nim loty w kategorii otwartej. Takie drony nie są jednak zbyt często wybierane, ponieważ zwykle chcemy nacieszyć oczy materiałem wideo nagranym przez sterowany przez nas gadżet.
Jednak w rezultacie, większość dronów trzeba będzie wymagała rejestracji ich użytkowników.
żródła: drony.ulc.gov.pl / tabletowo.pl
Najnowsze komentarze