PKP CARGO CONNECT, spółka zależna PKP CARGO S.A., uzyskało możliwość transportu żywności koleją z Polski do Chin tranzytem przez Rosję. Transporty będą organizowane w taki sposób, aby zachować rosyjskie restrykcje dotyczące embarga na import żywności z Polski i innych państw unijnych.
Transport żywności może się zaczynać w dowolnym miejscu w Polsce dzięki sieci terminali Grupy PKP CARGO. Ładunki będą przewożone do Małaszewicz – najważniejszej europejskiej bramy kolejowej na Nowym Jedwabnym Szlaku. Stamtąd bezpośrednimi pociągami żywność trafi do miasta Xi’an w środkowych Chinach, jednego z najważniejszych punktów na NJS. Ładunki powinny dotrzeć do Xi’an po 14 dniach.
Co z tranzytem przez Rosję?
Udało się rozwiązać problem tranzytu przez Rosję. Moskwa utrzymuje bowiem embargo na polską żywność, ale zgodziła się na kontrolowany przewóz do Państwa Środka przez swoje terytorium. Podczas przejazdu pociągu przez Rosję, na kontenery z żywnością będą zakładane plomby rosyjskiego systemu satelitarnego Glonass, które pozwalają tamtejszym organom nadzoru sanitarnego kontrolować tranzyt.
PKP CARGO CONNECT, spółka zależna PKP CARGO S.A., uzyskało możliwość transportu żywności koleją z Polski do Chin tranzytem przez Rosję. Transporty będą organizowane w taki sposób, aby zachować rosyjskie restrykcje dotyczące embarga na import żywności z Polski i innych państw UE. pic.twitter.com/sqlGLKlv5e
— PKP CARGO (@pkpcargo_media) April 21, 2020
Firmy zainteresowane eksportem żywności do Chin mogą się kontaktować z PKP CARGO CONNECT przy pomocy dedykowanego adresu poczty elektronicznej: EksportChiny@pkpcc.com.
W początkowej fazie projektu, ze względu na brak dostępnych kontenerów chłodni, będzie możliwy transport produktów, które nie wymagają chłodzenia i nie są wrażliwe na zmiany temperatury.
Przewóz żywności koleją z Polski do Chin przez Białoruś, Rosję i Kazachstan to najszybsza i najbardziej efektywna trasa lądowa i dlatego zależało nam na tym, aby Grupa PKP CARGO uruchomiła to połączenie Polscy eksporterzy będą mogli szybko i w dużych ilościach dostarczać żywność na chłonny rynek chiński, gdzie nasze produkty spożywcze cieszą się renomą ze względu na ich wysoką jakość
– podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.
– Przewóz żywności koleją z Polski do Chin przez Białoruś, Rosję i Kazachstan to najszybsza i najbardziej efektywna trasa lądowa i dlatego zależało nam na tym, aby Grupa PKP CARGO uruchomiła to połączenie – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. pic.twitter.com/mVxMFgQBBi
— PKP CARGO (@pkpcargo_media) April 21, 2020
Prezes PKP CARGO zwraca uwagę, że otwarcie nowego kanału eksportowego jest ważne dla całej polskiej gospodarki ze względu na niwelowanie skutków epidemii koronawirusa.
Przypomnijmy, że embargo na transport i sprzedaż żywności z Polski zostało wprowadzone przez Rosję w 2014 roku. Rząd Federacji Rosyjskiej zabronił także przewozu przez swoje terytorium polskiej żywności do innych krajów. To zamknęło więc możliwość transportu koleją z Polski do Chin produktów mlecznych, mięsnych, zbożowych, słodyczy i innych rodzajów żywności, choć dzięki rozwojowi Nowego Jedwabnego Szlaku ruch pociągów między Polską a Chinami dynamicznie rośnie. Gigantyczny rynek chiński z milionami potencjalnych konsumentów był dla polskich producentów dostępny tylko drogą morską lub lotniczą. Oba te środki transportu mają swoje wady i zalety – transport morski jest relatywnie tani, ale czas przewozu wynosi często 1,5 – 2 miesiące, natomiast transport lotniczy jest szybki, lecz bardzo drogi i przez to nieopłacalny dla producentów masowych produktów spożywczych. Teraz ta sytuacja się zmienia i PKP CARGO CONNECT może zapewnić polskim producentom szybki i tani przewóz żywności do Chin.
- źródło: pkpcargo.com
Najnowsze komentarze