Polscy plantatorzy borówki świętują eksportowe sukcesy i promują przełomowy standard zbioru. Na trwających w Berlinie (7-9 lutego) targach owoców i warzyw Fruit Logistica polski hit eksportowy promuje Polish Berry Cooperative. Atrakcją jest premiera borówkowego piwa warzonego wspólnie z piwowarami Browaru Stu Mostów. SALAMANDER Blueberry Berliner Weisse to historyczny berliński styl, z dodatkiem polskich borówek. Premiera była okazją do prezentacji walorów owocu i toastu: „Za sukces plantatorów i piwowarów, dwóch branż, które łączy bezkompromisowe podejście do smaku i które są wizytówką sektora!”.
Premiera połączyła producentów i obecnych na berlińskich targach importerów owoców jagodowych. Gośćmi honorowymi byli Pani Dorota Białczak, przedstawiciel Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, I Radca Ambasady RP w Berlinie; Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw; poseł Mirosław Maliszewski, Prezes Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej.
Jesteśmy tu dzisiaj, aby wznieść toast za dwie rewolucje. Pierwsza z nich ma związek z borówkami. To, co udało nam się osiągnąć, to prawdziwa rewolucja. Potrafimy schłodzić nasze owoce w ciągu 30 min. od zebrania, aby zachować walory i smak świeżo zerwanych borówek. To standard wyższy niż nawet najbardziej rygorystyczne normy branżowe. To owoc naszej ambicji i naszej umiejętności współpracy
– powiedziała witając gości Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy „Polskie Jagody”, członek PBC.
Polska borówka eksportową wizytówką
Nowy polski standard zbioru jest bardziej wymagający niż Global GAP i inne normy porządkujące międzynarodowy handel. Tak zbierana borówka jest dłużej świeża i jest z sukcesem eksportowana na nawet bardzo odległe rynki. Dzięki jakości trafia do najbardziej wymagających konsumentów w Europie i Azji, od Wielkiej Brytanii i krajów skandynawskich, po Singapuru i Malezję. 25 krajów na 4 kontynentach. Korzystamy swobodnie z każdej formy transportu: lądowego, lotniczego, morskiego
- mówi Dominika Kozarzewska.
Zaczęło się od współpracy i integracji wokół wyzwań jakościowych. Stworzyliśmy „7 Zasad Dobrego Zbioru” i system szkoleń. Potem najbardziej rygorystyczny standard zbioru borówki na świecie. Świeżość myślenia i nasza otwartość na potrzeby klientów zaowocowały nowymi opakowaniami i marką. Dziś wokół wyzwań i szans jakie stoją przed polską borówką integrujemy tych, którzy doceniają jej jakość
– mówi Dorota Zęgota, Prezes Podkarpackiej Grupy Producentów Borówki ELLIOT, członek PBC.
Wspólna promocja z piwowarami ma konkretny cel – w sposób niekonwencjonalny pokazać pełnię walorów smakowych i zwiększyć skalę ekspansji. Sukces polskich producentów borówki jest od kilku lat widoczny i powszechnie doceniany. Forma promocji pokazała innowacyjność produktową i narodową tożsamość
– mówi Mariusz Kędzia z wielkopolskiej BerryGroup, członek Polish Berry Cooperative.
Sukces plantatorów i piwowarów
Wrocław to Stolica Dobrego Piwa. Jest bardzo dobrym miejscem by warzyć i rozmawiać o wspólnej promocji. Połączyliśmy siły by promować dwie rewolucje – świeże myślenie piwowarów i plantatorów. Standard zbioru, który staje się istotnym atutem na konkurencyjnym coraz bardziej konkurencyjnym rynku
– dodał Mateusz Pilch z BerryGroup, PBC.
Wznosimy toast za sukces branż, które są wizytówką eksportu sektora spożywczego. Skróciliśmy czas jaki mija do wstępnego schłodzenia, promujemy jakościowe podejście. Mamy nadzieję, że to początek czegoś ważnego dla jagodowych
– puentuje Pilch.
To, co robimy, to też jest rewolucja. Piwna rewolucja. Na całym świecie ludzie od piwa oczekują więcej – tylko naturalnych składników i w efekcie lepszego aromatu i więcej walorów smakowych. Jesteśmy w tym obszarze bardzo aktywni, budujemy piwne mosty w całej Europie. Od Morza Śródziemnego aż po Skandynawię. Robimy to z wiarą w siebie, a pomaga nam znakomita opinia o polskiej żywności
– powiedział w imieniu Browaru Stu Mostów Grzegorz Ziemian.
Browar Stu Mostów jest liderem w eksporcie i ilości międzynarodowych projektów kooperacyjnych. Współpracuje z czołówką europejskich browarów, są wśród nich holenderski Jopen, angielski Siren, Camba Bavaria, szwedzki Brewski czy hiszpański Naparbier. Browar od lat buduje też most pomiędzy piwem i owocami. Jest dziś jednym z bardziej doświadczonych w Polsce browarów wykorzystujących owoce jako dodatek.
Jako liderzy zagranicznej ekspansji chcemy zwrócić uwagę na sukcesy polskiej borówki i piwowarstwa rzemieślniczego. Wszyscy korzystamy z dobrej opinii o polskiej żywności i rzemiośle. Widzimy sens współpracy naszych branż
– podkreśla Dariusz Zęgota z Grupy ELLIOT, członek PBC.
Premierowe borówkowe piwo
Berliner Weisse to zamglony, kwaśny, pszeniczny styl piwa o niskiej zawartości alkoholu. Jest to regionalne, historyczne piwo z terenów północnych Niemiec, szczególnie Berlina, gdzie warzone jest od XVI wieku. Piwo zaprezentowano pod marką Salamander. Powstała ona we Wrocławiu, po to by pokazać moc spotkania przy piwie, przyjaźni i szacunku. To stary piwny zwyczaj i toast, który powstał na początku XIX w., właśnie we Wrocławiu
– mówi Mateusz Gulej, Główny Piwowar Browaru Stu Mostów.
Toast Salamander jest formą okazania uznania. Spełniając go dajemy symboliczny dowód wartości przyjaźni. Dawniej przyjaźń przechodziła próbę ognia. Wierzono wtedy, że salamandry rodzą się i żyją w ogniu. Ogień oczyszcza, a jego symbolem jest alkohol spełniający oczyszczającą rolę dla grona przyjaciół
– mówi Arletta Ziemian z Browaru Stu Mostów.
Premiera była okazją do promocji walorów smakowych borówki. Goście kosztowali pierożki z wędzonym serem i smażoną borówką. Melasę borówkową z pieczonym burakiem w piwie. Ciastka z młóta z borówkami i solnym karmelem. Autorem menu Michał Czekajło, szef kuchni w Stu Mostów.
Obok berlińskiej premiery SALAMANDER Blueberry Berliner Weisse można spróbować w trzech regionach, w których zlokalizowane są plantacje PBC. Plantatorzy z Lubelszczyzny zapraszają w najbliższy weekend do Lublina (pub Św.Michał), producenci z Podkarpacia do Rzeszowa (Lord Jack), a Wielkopolscy w Poznaniu (pub Piwna Stopa). To jest kawałek lata w środku zimy.
Targi w Berlinie
Berlińska Fruit Logistica to największe międzynarodowe targi branży owocowo-warzywnej. Tradycyjnie luty jest okazją do spotykania specjaliści zajmujący się produkcją i dystrybucją świeżych produktów. Swoje oferty prezentuje tu ponad 3 tys. wystawców z 84 krajów. Ale to Polacy są wśród obecnych na targach producentów borówki najliczniejszą grupą narodową.
Polish Berry Cooperative jest największym producentem borówki w Europie i liderem ekspansji polskiej borówki w Azji. PBC tworzą trzy grupy producentów borówki: Berry Group z Wielkopolski, Podkarpacka Grupa Producentów Borówki ELLIOT oraz „Polskie Jagody” z Lubelszczyzny.
Informacja prasowa Polish Berry Cooperative
Najnowsze komentarze