W dniu 15.03.2017 r. Biuro Wspierania Konsumpcji ARR przekazało 12 629 szkołom podstawowym ankietę dotyczącą realizacji programów „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”. Do udziału w ankiecie zaproszono zarówno szkoły, które dotychczas uczestniczyły w programach szkolnych realizowanych przez ARR, jak i szkoły, które w tych programach nie brały udziału. Ankieta miała charakter anonimowy i przeprowadzana była w dniach 15 - 31.03.2017 r.
PEŁNA TREŚĆ wyników ankiety >>>
Ankietę wypełniło 8 372 szkół podstawowych (tj. ok. 66,3% adresatów) spośród których:
- ok. 96% szkół, to szkoły uczestniczące w ww. programach, ok. 4% to szkoły nieuczestniczące,
- 63% to szkoły miejskie, 37% to szkoły wiejskie,
- większość szkół to szkoły duże, powyżej 100 dzieci: 64% (szkoły o liczbie dzieci 50-100: 26% ankiet, szkoły o liczbie dzieci poniżej 50 dzieci: 10% ankiet),
- największą zwrotność ankiet odnotowano w województwach: podlaskim (ok. 81%), lubuskim (ok. 81%), pomorskim (ok. 79%) oraz kujawsko-pomorskim (ok. 76%).
PEŁNA TREŚĆ wyników ankiety >>>
Spożywanie produktów w szkole, a zabieranie produktów do domu przez dzieci
# Jednym z głównych założeń programów szkolnych jest to, iż dzieci spożywają udostępnione im produkty w szkole, razem z innymi rówieśnikami. Założenie to jest bardzo ważnym atutem programu, ponieważ dla dzieci w szkołach podstawowych rówieśnicy jako wzorzec postaw są bardzo silnym bodźcem. Przykład kolegów i koleżanek jedzących owoce i warzywa/pijących mleko bardzo silnie wpływa na kształtowanie się zwyczajów żywieniowych dzieci.
# Tymczasem wyniki ankiety wykazały, iż owoce i warzywa w 20%, a mleko w 25% szkół są jedynie częściowo spożywane w szkole, a częściowo są zabierane do domu. Przy czym w przypadku programu Mleko w szkole sporadycznie ma to miejsce w ok. 36% szkół, a w programie Owoce i warzywa w szkole w 29% szkół.
# Sytuacja ta prowadzi zarówno do osłabienia efektu edukacyjnego programu i jego skuteczności, jak również prowadzi do ewentualnych nieuzasadnionych skarg związanych z jakością owoców i warzyw. Produkty owocowo-warzywne, jeśli nie są zjedzone przez dzieci zaraz po ich przywiezieniu przez dostawcę, a zamiast tego są cały dzień np. przechowywane przez dziecko w plecaku, tracą swoje walory jakościowe. Prowadzi to do skarg rodziców na niewystarczającą jakość produktów, która w takim przypadku wynika jednak z niewłaściwego postępowania szkoły.
# W związku z powyższym w ramach nowego Programu dla szkół planowane jest wzmocnienie edukacji szkół i nauczycieli, co do właściwej realizacji programu, w tym wydanie przystępnego poradnika pokazującego krok po kroku, jak program powinien być realizowany.
Agencja Rynku Rolnego: Dzieci z programu "Owoce i warzywa w szkole" jedzą o 18 proc. więcej owoców, ale to mniej, niż zalecają eksperci. pic.twitter.com/1cIfaNLUwK
— PAP (@PAPinformacje) 16 kwietnia 2017
Jakość owoców i warzyw
• Zdecydowana większość szkół (74%) deklarowała, iż nie miała problemów z jakością dostarczonych owoców i warzyw lub miała je jedynie sporadycznie (23%). 99% szkół deklarowało, że każdorazowo sprawdza jakość dostarczonych owoców i warzyw. Niepokojący jest natomiast fakt, iż ok. 46% szkół deklaruje, że dostawca nigdy nie wymieniał produktów o wątpliwej jakości, a 8% szkół, iż dostawca robił to jedynie czasami (46% szkół deklaruje, iż dostawca robił to zawsze gdy była taka potrzeba). Ponadto 72% szkół deklaruje, iż nie zgłaszało takich sytuacji do OT ARR, a 19% nie wiedziało, że takie przypadki należy zgłaszać do OT ARR. Sytuacja ta miała miejsce pomimo, iż zasady postępowania w sytuacjach, gdy dostarczone produkty są wątpliwej jakości określone są w Warunkach uczestnictwa w ww. programie. Ponadto na początku roku szkolnego szkołom uczestniczącym w programie przypominane są najważniejsze zasady udziału w programie.
• Wyniki te wskazują, iż należy wzmocnić świadomość szkół, co do schematu postępowania w przypadku tak istotnego aspektu programu, jakim jest jakość dostarczanych produktów
Powyższa analiza wyników otrzymanych ankiet wskazuje, iż kluczowymi obszarami wymagającym wsparcia dla jak najlepszej efektywności programów szkolnych jest realizacja programu w samych szkołach, czyli przestrzeganie przez szkoły głównych założeń programu, zaangażowanie nauczycieli w jego codzienną realizację (każdorazowe, wspólne spożywanie przez dzieci produktów połączone z działaniami edukacyjnymi) oraz egzekwowanie od dostawców określonej jakości usług (jakości produktów, częstotliwości dostaw). Obszary te będą wzmocnione w ramach nowego Programu dla szkół m.in. poprzez przygotowanie odpowiedniego poradnika dla szkół oraz innych materiałów wspierających realizację programu w szkołach oraz wprowadzenie rozwiązań ograniczających konieczność przechowywania produktów, a w zamian zwiększających częstotliwość dostaw. Kluczowe jest również, aby szkoły dokonując wyboru dostarczanych produktów, w szczególności wyboru pomiędzy mlekiem UHT a mlekiem pasteryzowanym, mogły kierować się przede wszystkim aspektami zdrowotnymi.
- źródło: arr.gov.pl
Najnowsze komentarze