O korzyściach płynących z promocji postaw i dobrych praktyk rozmawiali przedstawiciele sektora ogrodniczego. Wiosenne spotkanie Core Teamu odbyło się w Mszczonowie. Udział wzięli członkowie Core Teamu, liderzy organizacji producentów oraz przedstawiciele firm handlowych zajmujących się ekspertem. Moderatorem dyskusji był Maciej Majewski, lider zespołu Core Team ds. promocji postaw i dobrych praktyk produkcyjnych i handlowych, Prezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie. Promocja postaw wydała się wszystkim niezbędna. To warunek konieczny by iść dalej.
- Bez zmiany postaw i bez pokazania dobrych praktyk - w jaki sposób powinniśmy działać zarówno po stronie produkcyjnej, jak i po stronie obrotu owocami i warzywami - nie da się poprawić sytuacji w branży i wdrożyć postulowanych zmian. Każdego, kto widzi praktyki, które powinniśmy wyeliminowane, i kto zna dobre praktyki, którymi powinniśmy je zastąpić - serdecznie zapraszam do współpracy. Im więcej osób się zaangażuje, będzie nad tym pracowało, tym mocniejszy będzie nasz przekaz. Szybciej pokażemy Core Team jako forum współpracy i zrozumiemy na czym polega coś takiego jak strategia rozwoju ogrodnictwa – zapraszał Maciej Majewski, lider jednego z zespołów Core Teamu.
Dobre postawy i praktyki
- W ramach prac Core Teamu przeanalizowaliśmy sytuację sektora, zrobiliśmy analizy SWOT dla ogrodnictwa, dodatkowe dla branży jabłkowej i jagodowej. Na bazie wyników i dyskusji powstała lista kluczowych zagadnień i zespoły, ludzi chętnych by wypracowywać rekomendacje. Każdy zespół ma określone zadanie i ma wypracować zalecenia, ale widzimy, że bez zmiany postaw te rekomendacje nie poprawią sytuacji. Promocja postaw jest niezbędna, żebyśmy mogli pójść dalej – mówił Maciej Majewski.
"Mamy w tej chwili ogromne możliwości wyeksportowania jabłek, niestety nie mamy jakości, która jest wymagana.
Dobrą praktyką byłoby to, żeby eksporterzy, którzy mają tą możliwość, już dzisiaj porozmawiali z tymi sadownikami, którzy mają pożądane odmiany i umówili się z nimi. Jeżeli wyprodukujesz te owoce, w takiej i takiej jakości, jędrności, zabarwieniu, ja w przyszłym roku te jabłka od ciebie wyeksportuję. I zapłacę za to nie mniej niż, to co będzie gwarantowało zysk" - przykład pożądanej dobrej praktyki podaje Maciej Majewski, Prezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie.
Polski węzeł gordyjski
Mówiąc o dobrych praktykach nasuwa się pytanie, kto powinien zacząć, jako pierwszy coś zaproponować? Wszyscy mamy świadomość zaszłości i braku wypraktykowanych sposobów osiągania konsensusów.
- Dzisiaj mieliśmy bardzo dobrą dyskusję i dużą frekwencję. Zrobiliśmy też sondę, w której zadaliśmy internetowo pytanie: kto powinien się tym zająć, pierwszy zaproponować lub wdrożyć takie dobre praktyki? My producenci, nasi odbiorcy, a może powinna to być administracja? Może wszyscy razem? Po prostu powinniśmy przeciąć ten węzeł gordyjski, który przez lata zbudowaliśmy i zacząć tworzyć nową przyszłość – pytał Maciej Majewski, lider zespołu ds. promocji postaw i dobrych praktyk.
Kiedy będzie dobrze?
- To co robimy, a porywamy się na uzdrowienie i rozwój ogrodnictwa, musi potrwać. Dziś czerpiemy, z tego, że każdy z nas ma inne spostrzeżenia, firmy mają różne uwarunkowania, ludzie doświadczenia. Ale łączy nas świadomość, że pracując szybko, na wyniki przyjdzie poczekać. Większość uważa, że potrzebujemy minimum 3 lata, wielu, że potrzeba 5 do 10 lat. Takich wyników – a zrobiliśmy także w tym przypadku anonimową sondę internetową – nie spodziewaliśmy się. Jak widać, jesteśmy ambitnymi realistami – podsumował Maciej Majewski, Prezes Sadów Grójeckich.
Powinniśmy uwierzyć w sens zmian i przeciąć razem ten węzeł gordyjski. Jeśli zaczniemy budować na solidnych argumentach i zaufaniu, możemy zaskakująco szybko zobaczyć efekty. Jestem niepoprawnym optymistą, ale takim chciałbym zostać. Mam nadzieję, że da się wszystko zrobić szybciej. Im więcej osób zaangażuje się w prace Core Teamu, dołączy do zespołów ze swoim doświadczeniem, pomysłami, tym szybciej osiągniemy efekty. To jest zdroworozsądkowe, więcej udaje się działając razem, niż osobno - przypomniał Maciej Majewski.
Core Team zaprasza. Aktualny skład zespołu ds. promocja postaw i dobrych praktyk produkcyjnych i handlowych: Anna Gabler, Grzegorz Żółcik. Krzysztof Żabówka, Marek Marzec, Mariusz Podymniak, Tomasz Lipa, Witold Boguta, Zbigniew Chołyk, Maciej Majewski – lider zespołu.
„CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja” to projekt realizowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
- źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw - Spółdzielnia Osób Prawnych
Najnowsze komentarze