W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 15 stycznia 2025 roku, Departament Płatności Bezpośrednich Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przedstawił pismem z 23 stycznia 2025 r. następujące stanowisko.
W piśmie KRIR wskazano, że cyt. „samorząd rolniczy wnioskuje, aby w tego typu sytuacjach, kiedy zostaną wykazane rozbieżności ale ich wartość nie przekracza równowartości 100 euro odstępowano od zwrotów dopłat przez rolników i związanej z tym wysyłki postanowień o sankcjach. Zdaniem samorządu rolniczego wystarczy przesłanie jednej decyzji, w której zawarte zostaną informacje o przebiegu postępowania i umorzeniu sankcji”.
Odnosząc się do powyższego należy przede wszystkim zauważyć, że zasady zaprzestania odzyskiwania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności w sytuacji, w której kwota do odzyskania nie jest wyższa od kwoty stanowiącej równowartość 100 euro były inne w perspektywie finansowej obowiązującej w latach 2014-2020 (przedłużonej do roku 2022) niż w obecnym okresie programowania 2023-2027.
W latach 2014-2020 przedmiotowa kwestia była zapisana w art. 54. ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013: „W należycie uzasadnionych przypadkach państwa członkowskie mogą zadecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w następujących przypadkach:
- a) w przypadku gdy łączna kwota już dokonanych oraz przewidywanych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania; warunek ten uznaje się za spełniony
- (i) jeżeli kwota do odzyskania od beneficjenta w kontekście płatności indywidualnej w ramach programu pomocy lub środka wsparcia nie przekracza 100 EUR, nie licząc odsetek (…).”
Powyższe zostało odzwierciedlone w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1775) „Kierownik biura powiatowego Agencji odstępuje od ustalenia kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności bezpośrednich lub przejściowego wsparcia krajowego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w przypadku określonym w art. 54 ust. 3 lit. a pkt i rozporządzenia nr 1306/2013”.
Odnosząc się natomiast do obecnej perspektywy finansowej (2023-2027) należy zauważyć, że w obowiązujących w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 przepisów prawa unijnego, tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 oraz rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128, nie ustanowiono regulacji analogicznych do regulacji przewidzianej w art. 54. ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Zgodnie z art. 104 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116 z dniem 1 stycznia 2023 r. straciło moc rozporządzenie (UE) nr 1306/2013. Uchylenie rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 oznacza dla postępowań z zakresu ustalania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności bezpośrednich oraz innych płatności obszarowych z Planu Strategicznego, począwszy od kampanii roku 2023, brak podstaw do odstępowania od prowadzenia tego postępowania w sytuacji, kiedy kwota nienależnych lub nadmiernych płatności nie przekracza 100 euro (istnieje konieczność odzyskiwania każdej kwoty nienależnie lub nadmiernie wypłaconych płatności).
W chwili obecnej ARiMR odstępuje od ustalenia kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności, których wartość nie przekracza 100 euro, jedynie dla spraw wszczętych do 2022 roku. W związku z tym, że zdecydowana większość spraw wszczętych do 2022 roku jest w chwili obecnej zakończona, w sytuacji, gdy organ uzyska informację, że istnieje przesłanka do wznowienia postepowania zakończonej sprawy, jest zobowiązany do obsługi tej sprawy zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego. Stąd też wynika ilość i rodzaj pism generowanych i wysyłanych do rolników. Należy zauważyć, że od lat postępowania w sprawie przyznania płatności bezpośrednich i innych płatności obszarowych są prowadzone w oparciu o przepisy wspólnotowe i krajowe dotyczące tych płatności oraz w oparciu o przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest akredytowaną agencją płatniczą i zajmuje się wdrażaniem i wypłatą instrumentów finansowanych współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej oraz udzielaniem pomocy ze środków krajowych, w oparciu o przepisy prawa wspólnotowego i krajowego. Zatem nie może zmieniać ani skracać zasad i terminów prowadzenia postępowań administracyjnych.
Mając powyższe na uwadze informuje, że ARiMR nie może przyjąć i wdrożyć postulatów samorządów rolniczych, o których mowa w ww. piśmie Krajowej Rady Izb Rolniczych.
źródło: krir.pl
Najnowsze komentarze