Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek? Na to pytanie odpowiedział prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw Witold Boguta podczas Konferencji Sadowniczej „Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania” która odbyła się 24 lutego 2016 roku w Lublinie.
Czym jest grupa/ organizacja?
Jak informował Witold Boguta – Grupa/organizacja to podstawowy element struktury rynku produktów zorganizowanego z udziałem producentów.
Jakie są atuty grupy/organizacji?
Nasze atuty to młodzi producenci, dobra pozycja w ilości produkcji, dobre wyposażenie w środki techniczne (gospodarstwa, grupy), tania siła robocza oraz potencjał handlowy (grupy, firmy, kadry oraz moce przetwórcze – wymieniał Witold Boguta.
Jako słabości i zagrożenia dla grup/organizacji prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw wymienił – dobór odmian, zapewnienie jakości, sprzedajemy głównie surowiec, rozwój produkcji w innych krajach (m.in. na wschód od Polski), problem dalekich rynków, koncentracja na jednym rynku a także konkurencja polsko – polska.
Jakie są cele organizowania się?
Jak mówił Wiktor Boguta – Celem organizowania się jest min. zapewnienie planowania i dostosowywania produkcji owoców do popytu, w szczególności w odniesieniu do jakości i ilości. Koncentracja dostaw i umieszczanie na rynku owoców wyprodukowanych przez członków, w tym sprzedaż bezpośrednia a także optymalizacja kosztów produkcji i zysków z inwestycji służących utrzymywaniu standardów dotyczących ochrony środowiska oraz stabilizowanie cen producentów.
Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw poinformował iż według art. 160 rozp.1308/2013 - Statut organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw wymaga od ich członków będących producentami wprowadzania całej odnośnej produkcji do obrotu poprzez organizację producentów. Uznaje się, że w sprawach gospodarczych organizacje producentów oraz zrzeszenia organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw działają w imieniu i na rzecz swoich członków w granicach swoich uprawnień.
Co trzeba zrobić aby poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek?
Jak mówił Wikrot Bouguta – duże znaczenie mają produkowane odmiany, czyli należy produkować to, czego oczekuje odbiorca, przy próbach sprzedaży tego co produkujemy. Zadbanie o bezpieczeństwo żywnościowe - m.in. produkcja ekologiczna. Należy tworzyć duże, jednorodne partie - grupy. Ważna jest także współpraca grup. Budowanie marki zarówno przez gospodarstwa i przez grupy. W przypadku przetwórstwa - wprowadzać nowe produkty, rynki dla nich. Promocja w kraju i zagranicą powinna być prowadzona pod jednym znakiem produkcyjnym. Grupa, spółdzielnia ma trwać wiecznie „na dalekich rynkach w pojedynkę sobie nie poradzisz”. Grupy producentów powinny być awangardą trzeciej rewolucji w produkcji i dystrybucji jabłek.
Kto najlepiej sprosta tym wyzwaniom?
Łatwiej wejść na szczyt, niż się na nim utrzymać. Skończyły się proste sposoby poprawy, trzeba szukać rozwiązań bardziej złożonych, najczęściej trudniejszych, potrzebne są skoordynowane działania w kierunku ciągłego wdrażania innowacji produktowej, procesowej, organizacyjnej i marketingowej – tylko takie działania pozwolą producentom jabłek utrzymać i umacniać przez dłuższy czas osiągniętą pozycję – dodał na zakończenie Witold Boguta.
Najnowsze komentarze