Na polskie jabłka jest popyt na całym świecie – mówi Aleksandra Pawlica z Grupy Producentów Owoców i Warzyw Refal:
„Dla nas nowy sezon zaczął się właściwie dopiero niedawno, bo we wrześniu. Zakończyliśmy zbiór jabłek i powoli zaczynamy je sprzedawać. Kontynuujemy kontakty handlowe, ale stale poszukujemy także nowych firm do współpracy. W tym roku zaobserwowaliśmy większy popyt na polskie jabłka. Są coraz bardziej rozpoznawalni na całym świecie, co bardzo nas cieszy. Widzimy zainteresowanie ze strony takich krajów, jak Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kolumbia, Indie i Bangladesz”.
Według Pawlicy różne rynki mają swoje preferencje, jeśli chodzi o odmiany. „Głównymi rynkami eksportowymi Refala są Hiszpania, Francja, Grecja i Węgry. Jabłka wysyłamy także do Egiptu, Jordanii, Indii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Chętnie nawiążemy współpracę z Kolumbią. Każdy rynek ma inne potrzeby w zakresie odmian jabłek. Daleki Wschód chce kupić Red Delicious i Galę, ewentualnie Jonaprince i Golden Delicious. Południowe destynacje, takie jak Egipt czy Jordania, są zainteresowane takimi odmianami jak Golden, Red Delicious, Gala i Idared. Jednak oprócz Goldena i Red Deliciousa sąsiednie kraje chętnie kupują także jabłka dwukolorowe, takie jak Champion, Jonagored, Red Prince, Ligol i Idared."
Pawlica przyznaje, że ceny jabłek na razie są dla nich dobre, ale w trakcie sezonu sytuacja może się błyskawicznie zmienić. „Analiza rynku pokazuje, że w Europie i na świecie jest mniej jabłek. Większy jest też popyt na koncentrat jabłkowy, dlatego sądzimy, że ceny jabłek będą stopniowo rosły.
Już widać, że jabłka z tygodnia na tydzień są coraz droższe.
Chcielibyśmy oczywiście, aby tendencje wzrostu cen i popytu utrzymywały się przez cały sezon. Jednak z doświadczeń ostatnich lat wiemy, że sytuacja gospodarcza na świecie zmienia się bardzo szybko i trudno cokolwiek przewidzieć. Mamy jednak nadzieję, że wszystko powoli zacznie się uspokajać i będziemy mogli bezpiecznie kontynuować dotychczasową sprzedaż oraz nawiązać nowe relacje biznesowe.”
- źródło: freshplaza.com
Najnowsze komentarze