W dniu wczorajszym Freshfel Europe (Europejskie Stowarzyszenie obejmujące cały łańcuch dostaw, od producentów po hurtowników, handlowców, logistykę i detalistów świeżych produktów w tym owoców i warzyw - freshfel.org) i kilka innych europejskich stowarzyszeń rolno-spożywczych spotkało się z komisarzem ds. Rolnictwa Panem Januszem Wojciechowskim aby omówić zmiany w polityce promocyjnej i wydatkach na ten cel jaki ustaliła Komisja Europejska.
Przypomnijmy:
W 2021 r. Komisja Europejska przeznaczy 182,9 mln euro na finansowanie działań promocyjnych dotyczących produktów rolno-spożywczych. Koncentruje się głownie na kampaniach, które są zgodne z ambicjami Europejskiego Zielonego Ładu. Prawie połowa budżetu (86 mln euro) zostanie przeznaczona na kampanie promujące produkty ekologiczne, zrównoważone rolnictwo UE oraz rolę sektora rolno-spożywczego w działaniach na rzecz klimatu i środowiska. Kampanie będą również podkreślać wysokie standardy bezpieczeństwa produktów rolno-spożywczych UE, a także różnorodną i tradycyjną gamę produktów wspieranych przez unijne systemy jakości. (źródło ec.europa.eu)
Przedstawiciele Freshfel Europe wyrazili swoje zaniepokojenie takim podziałem budżetu i tak dużym udziałem ekologicznej żywności w kampaniach promocyjnych !
Jak stwierdzili
Komisja Europejska powinna nie ograniczać strategii „Farm to Fork” wyłącznie do produktów ekologicznych
Wszystkie dobre praktyki produkcyjne i biznesowe w równym stopniu powinny uzyskać wsparcie z budżetu promocyjnego UE. Przypomnieli, iż zmiany klimatyczne powodują zwiększenie ilość niepokojących zjawiska pogodowych, a także liczbę szkodników i chorób zagrażających zbiorom danych upraw. Aby sprostać tym wyzwaniom, ekologiczna produkcja nie jest jedynym sposobem na zabezpieczenie dostaw żywności.
Freshfel Europe wraz z innymi stowarzyszeniami stwierdzili, że:
proponowany udział w budżecie jest oderwany od rzeczywistości rynkowej i tylko promuje strategie ambicji politycznych Komisji Europejskiej, a nie regulacje. (share is disconnected with market reality and only expresses European Commission political ambition strategy, not regulation.)
Dziś ekologiczne owoce i warzywa stanowią ok. 5% całego unijnego rynku świeżych produktów. Biorąc pod uwagę nadchodzący okres kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią COVID-19 i rosnącym ubóstwem żywnościowym w UE trudne jest to zrozumienia uzasadnienie decyzji Komisji Europejskiej o promowaniu niszy rynkowej oraz zamożnych konsumentów, których stać na produkty od trzech do czterech razy droższe niż produkty konwencjonalne.
Dziś, gdy społeczeństwo jest głęboko dotknięte kryzysem COVID-19, polityka promocji żywności powinna obejmować promowanie zdrowej diety ze wszelkiego rodzaju owoców i warzyw wśród wszystkich konsumentów, niezależnie od metoda produkcji
Freshfel Europe przewiduje, że tak duży budżet przeznaczony dla produktów ekologicznych nie zostanie w pełni wykorzystany w promocji produktów ekologicznych na rynkach eksportowych.
źródło: Nicola Pisano / FRESHFEL EUROPE
A jakie jest Wasze zdanie ? Piszcie w komentarzach
Eco-schemes are a new #CAP tool to reward farmers who go beyond compulsory environmental requirements.
— EU Agriculture (@EUAgri) January 14, 2021
Member States will set eco-schemes in their national #CAPplans, the Commission will assess and approve them as key tools to reach #GreenDeal targets ↓https://t.co/mtjGnSammU
Najnowsze komentarze