O sytuacji w handlu, popycie i cenach na polskie jabłka opowiada Jakub Krawczyk, menadżer ds. eksportu w konsorcjum Appolonia.
Konsorcjum Appolonia łączy możliwości produkcyjne wielu sortowni i stosuje zróżnicowaną strategię sprzedaży dla różnych krajów do których eksportuje jabłka. Jak mówi Jakub Krawczyk
Podpisaliśmy umowy z wieloma sieciami supermarketów, a także innymi podmiotami, na całoroczne dostawy polskich jabłek, co daje nam gwarancję stabilności. Z naszego doświadczenia wiemy, że każdy sezon jest inny i zawsze są przypadkowe kraje / odbiorcy, którzy w danym sezonie zamawiają mniejszą ilość jabłek. Dlatego tak ważne jest rozproszenie klientów na całym świecie, ponieważ może to zrekompensować regiony, w których popyt spada w danym sezonie.
Polskie jabłka wypełniają luki pozostawione przez niższą produkcję jabłek holenderskich czy belgijskich. Popyt na jabłka był stosunkowo niski, ale dzięki solidnym umowom z supermarketami jak dotąd jest to stabilny sezon
- wyjaśnia Jakub Krawczyk, menadżer ds. eksportu w Appolonii
PRODUKCJA JABŁEK W POLSCE
Największym wyzwaniem dla nas jako producenta jest zwiększenie produkcji jabłek w Polsce. Z każdym rokiem areał rośnie wraz z jabłkami wyższej jakości. Kwestie pogodowe, takie jak mróz i grad, mogą stanowić naturalne ograniczenie produkcji, która następnie równoważy rynek. Gdybyśmy przetrwali sezon bez tych problemów pogodowych, znaleźlibyśmy się w innej dość trudnej sytuacji, w której Polska miałaby nagle 6 milionów ton jabłek do sprzedaży !
Zobaczcie jak kształtują się #ceny #jabłek od momentu zbioru do stycznia 2021w czterech państwach (Polska, Włochy, Francja, Niemcy) w odniesieniu do średnich cen z ostatnich 5 lat https://t.co/wrQFWXPTPr
— sadownictwo (@sadowniczy) January 14, 2021
POPYT NA JABŁKA
Popyt na jabłka spadł, zwłaszcza w krajach, w których z powodu pandemii prawie nie ma turystyki. Blokady w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii całkowicie zablokowały sprzedaż w tych regionach przez pewien okres czasu. W regionach o mniejszym natężeniu ruchu turystycznego, takich jak Egipt, który importuje dość dużą część naszej produkcji jabłek, zaobserwowaliśmy spadek sprzedaży do minimalnego poziomu.
Ponieważ w tym sezonie produkcja jabłek była mniejsza w Holandii i Belgii, byliśmy w stanie dostarczyć tym krajom większe ilości dobrej jakości jabłek, takich odmian jak Jonagold, Jonagored i Red Jonaprince.
CENY JABŁEK
Ceny jabłek deserowych znacznie wzrosły w porównaniu z poprzednimi dwoma sezonami. Szczególnie wysokiej ceny jabłek utrzymywały się w poprzednim sezonie. W tym roku ceny jabłek są niższe niż rok temu, ale wciąż stosunkowo wysokie.
„W poprzednim sezonie obserwowaliśmy niezwykle wysokie ceny, głównie z powodu niższej produkcji jabłek i koronawirusa w drugiej połowie sezonu. W tym sezonie ceny jabłek również na starcie były na wysokim poziomie. Nie prognozuje w najbliższym czasie bardzo wysokich cen jak te z ostatniego sezonu, gdyż takie ceny są nie do zaakceptowania na każdym rynku. Oczekuję, że cena pozostanie taka sama lub trochę wzrośnie, aby pokryć dodatkowe koszty przechowywania jabłek”
- podsumowuje Jakub Krawczyk, menadżer ds. Eksportu w Appolonii
HANDEL JABŁKIEM
Widzimy w ilości jabłek, które mamy w naszych chłodniach ULO, że powinno ich wystarczyć, aby zapewnić stabilne dostawy do naszych klientów, głównie supermarketów, przez cały rok. Jeśli nie będzie nowych blokad, co jest na tą chwilę dość trudne do przewidzenia, będziemy w stanie zaopatrywać naszych zachodnich i wschodnioeuropejskich partnerów do końca sezonu. Nie martwimy się o jakość jabłek, ponieważ wszystkie nasze jabłka były traktowane 1-MCP po zbiorach.
Od tego miesiąca sprzedajemy również większe ilości do Egiptu, a także na Bliski Wschód i do Indii, co pozwala na z optymizmem patrzeć w przyszłość pomimo trudnych czasów, w których żyjemy. Do końca tego sezonu zakończymy również naszą nową inwestycję. Jest to nowoczesny magazyn z liniami pakującymi, które dają nam możliwość sortowania dodatkowych 20 000 ton jabłek rocznie. Obecnie nasza sprzedaż wynosi około 120 000 ton rocznie -
- podsumowuje Krawczyk
“Signed agreements with supermarket chains give us financial stability”https://t.co/aTn40aeYDt pic.twitter.com/mkvKaQbQVz
— FreshPlaza (@FreshPlaza_com) January 22, 2021
Najnowsze komentarze